Denna vecka så har det spelats Gutenberg, Azul: Stained glass of Sintra, Whirling witchcraft och John Company: Second edition.
I Gutenberg så skall spelarna driva ett varsitt tryckeri. Vinstpoäng samlas genom att trycka böcker samt utsmycka dessa så gott det går.
En spelrunda börjar med att snurra kugghjulen för att få fram nya effekter som gäller denna runda för spelarna. Spelarna börjar sedan med en dold röstning där de anger hur gärna de vill utföra olika handlingar. Därefter så utgår spelarordningen för varje handling efter hur spelarna har röstat. Spelarhandlingarna kan exempelvis vara att ta in en order på en tryckning, påfyllning av färgat bläck och placering av kugghjul i tryckpressen som ger fördelar. I slutet så placerar spelarna ut typer, färgat bläck på ordrarna för att slutföra dessa och ta belöningarna som ges. Spelet varar i totalt sex rundor.
Varje gång jag spelat Gutenberg så har inriktningen i mitt tryckeri varit annorlunda. Spelarna behöver hela tiden anpassa sig efter det aktuella spelförhållandet, dvs vilka ordrar finns tillgängliga, vilka typer och effekter har spelaren för att kunna slutföra dessa. Vilka uppgraderingar behöver spelaren inrikta sig på. Spelet är rätt simpelt att lära sig men svårare att bemästra.
Azul: Stained glass of Sintra är uppföljaren till den första Azul. Spelen är väldigt lika till den grad att spelarna turas om att plocka brickor från fabrikerna i mitten, men därefter så skiljer sig spelen en hel del.
Istället för att ha samla brickor i olika mängder på sitt spelarbräde så skall spelarna matcha glasfönster på spelarbrickan med motsvarande glasbrickor. en glasmästare (meeple) används för att visa vilken kolumn spelaren senast placerade ett glasfönster. Spelaren får enbart placera glasbrickor på fönster där glasmästaren befinner sig alternativt i kolumner till höger om glasmästaren. Spelaren står över en runda för att kunna flytta tillbaka glasmästaren till första kolumnen till vänster. Detta moment skapar en helt annan taktik för hur man bör fokusera på att placera brickor. spelet ger också bonus poäng för kolumner som är avklarade till höger om en kolumn som precis blir avklarad. Det är också lätt att avgöra vad motståndarna möjligtvis siktar på.
Brädspelstips: Whirling withcraft
John Company utspelar sig på 1700 talet i England och i Indien. Spelet handlar om det Brittiska ostindiska kompaniet och spelarna styr en varsin familj som driver företaget i flera generationer. Familjerna placerar ut familjemedlemmar på olika positioner i företaget och försöker få kontrollen över olika maktpositioner som gör det möjligt att styra delar av företaget. Spelarna försöker driva företaget tillsammans och samtidigt höja familjens anseende.
Detta var första gången jag fick möjlighet att testa spelet. Vi spelade den första scenariot men lyckades få företaget att gå i konkurs eftersom vi satsade för hårt på expansionen i Indien och det slog tillbaka genom revolt och vi lyckades inte med att få in tillräckligt med pengar för att täcka upp kostnaderna för båtar, arméer osv. Ser verkligen fram emot att testa detta spel igen, nu när vi har en förståelse för hur de olika maktpositionerna hänger ihop så kommer det att skapa en hel del förhandlingar och mutande vid tillsättning av dessa.
Denna vecka så kom det två nämnvärda nyheter.
Azul: Mini kommer att släppas i sommar, vilket är vanliga Azul i reseutförande. Funderade på att köpa Azul: Master Chocolatier men kommer nog att avvakta och köpa mini varianten istället. Azul: Master Chocolatier är vanliga Azul men med choklad tema.
Stonemeier släppte förhandsbokning på ett nytt spel i Scythe universumet, Expeditions. Här skall spelarna utforska Sibirien där en meteorit har kraschat. Spelarna styr en varsin ”Mech” och skall utforska olika platser i Sibirien och försöka hitta artefakter och uppnå ära.