1400-tals imperiumbyggande, Kapplöpning och Gisslandrama

Denna vecka så har det spelats Equinox, Hijacked, Can’t stop, Lost Ruins of Arnak, Azul och Europa Universalis: The Price of Power.

Hijacked var ett annorlunda Semi-coop spel där spelarna agerar förhandlare vid ett gisslandrama på en flygplats och skall försöka få gisslan frisläppt. Spelarna slår tärningar i sin tärningspool och placerar ut dessa på spelplanen under deras tur. det som gör spelet till ett semi-coop spel är att spelet slutar när SWAT-teamet kommer fram till flygplanet. Det finns en handling som en spelare kan utföra för att försena SWAT-teamet, men för att kunna få utföra denna så måsta alla spelare ha samma poäng. Detta gör att spelarna måste hela tiden förhandla med varandra om hur många poäng de kan samla på sig innan det är dags att utföra denna handling.

Hijacked

Det blev ett lite annorlunda flöde eftersom det var inte bara att försöka maximera sina drag utan spelarna fick ofta göra suboptimala drag enbart för att kunna förlänga spelet. Det var i alla fall en spännande upplevelse med lite annorlunda mekaniker. Ser fram emot att spela spelet igen nu när jag har fått en överblick på hur saker hänger ihop.

Lost Ruins of Arnak är ett spel som jag vill gilla, men den har inte klickat helt och hållet än. Har bara spelat den tre gånger hittills och enbart online.

Lost Ruins of Arnak

I spelet så är spelarna utforska en ö, samla på sig reliker och slåss mot uråldriga väktare. Spelet är en blandning av ”deckbuilding”, ”worker placement” och resurshantering med kombinationer. Spelet varar i fem spelrundor och en spelrunda varar tills alla spelare passar. Det finns väldigt många saker som en spelare vill göra, men resurser, antal handlingar osv begränsar hur mycket som är möjligt varje runda.

Jag fick möjlighet att testa på en av årets lite större spel, Europa Universalis: The Price of Power. Spelet bygger på datorspelet med samma namn och skulle kunna benämnas som ett imperiebyggarspel.

Europa Universalis: The Price of Power

Varje spelare spelar ett land under en specifik tidsperiod. Spelaren försöker utöka sitt imperium genom krig eller diplomati och utöva handel genom att bygga upp handelsrutter. För att åstadkomma detta så finns det en hel del individuella handlingar som spelarna kan använda. Vi spelade bara ett första testparti för att få en uppfattning om hur spelet fungerar. Sex timmar spenderades på introduktionsscenariot och vi hann bara med två spelrundor. Däremot så gick de flesta handlingar väldigt fort att utföra när vi väl fått koll på hur de funkar. Så vid nästa speltillfälle så borde vi kunna spela igenom första scenariot på samma tid.

Europa Universalis spelarbräde

Mitt eget spel ”Purgatory: Seven sins” har också utvecklats ett antal steg under veckan och en stor hög med träkuber har beställts från Tyskland. Förhoppningsvis så har jag en fysisk prototyp klar inom kort.