Brädspelstips: Can’t Stop

Can't Stop
Utgivningsår:
Designer:
Kategorier: ,
Spelare: , ,
Ålder:
Speltid:
Testa din tur med tärningarna och bli den första att klättra tre leder på berget. Ett kortare spel för två till fyra spelare där det gäller att stanna i tid.

Navigering:
Beskrivning
Youtube
Övriga länkar
Regler
 

Beskrivning

Ett spel med både tur och strategiskt tänk. På din tur rullar du fyra tärningar och parar ihop dem två och två. Välj att klättra på de korta svåra lederna eller de långa lättare. Nu bestämmer du om du vill fortsätta att nå toppen eller om du vill sätta basläger. Sätter du basläger är det nästa spelares tur att försöka klättra. När du nått toppen så har du vunnit den leden och ingen får klättra där mer. Först klar med tre leder vinner spelet Can’t Stop. Hur långt vågar du klättra innan du sätter basläger för nästa försök mot toppen? Om du inte lyckas klättra på en av dina tre leder på din runda så är din runda slut och du får starta om från början nästa gång det är din tur.
 
Can’t Stop är snabbspelat och fartfyllt där du hela tiden hoppas på att komma lite närmre toppen.
 

Youtube

 

Svenska

WorldofBoardGames.com

 

Engelska

 

Övriga länkar

 

Svenska

Board Game Arena
 

Engelska

BoardGameGeek
 

Regler

 

Förberedelser

Ta fram spelplan, de tre klättrarna (de gröna figurerna), tärningar samt dela ut alla spelpjäser i en färg till respektive spelare. Yngsta spelaren börjar med de tre klättrarna och de fyra tärningarna.
 

Förberedelse för fyra spelare.

Mål

Spelaren som först placerat sina spelpjäser på tre toppar vinner.
 

Begränsningar

Spelare får ej klättra på en led där någon spelare har nått toppen. Klättrare som påbörjat klättring på en led får ej flyttas till en annan led.
 

Spelomgång

Spelare börjar sin tur med att slå alla tärningar. Därefter så skall man para ihop tärningarna två och två för att avgöra var spelaren kommer att klättra. Får spelaren resultatet 3,5,4 och 4. Så är det möjligt att para ihop tärningarna till två stycken åttor eller en sjua och en nia.
 

Tärningsslag.

Väljer spelaren två stycken åttor så flyttas en klättrare upp två steg på led 8. Väljer spelaren sju och nio, så flyttas en klättrare upp ett steg på led sju och en på led nio. Finns det ett basläger i spelarens färg på leden så utgår klättraren från den, annars börjas alltid klättring från botten.
 

Två steg led åtta.

Ett steg led sju och led nio.

Därefter så väljer spelaren att fortsätta eller stanna och sätta basläger.
 
Fortsätter spelaren, så slås alla tärningar om och ny förflyttning av klättrare utförs. Klättrare får ej byta led när de påbörjat en klättring. Finns det bara en giltig kombination så flyttas klättraren på den leden.
 

Enbart led sju är tillåten, det finns inga klättrare på led sex och elva.

Om ingen giltig kombination finns så är spelarens tur klar. Klättrarna och tärningarna ges till nästa spelare. Inga basläger får flyttas.
 

Ingen giltig kombination. Klättrare låsta till led tre, fyra och fem.

Ingen giltig kombination. Led två, sju och tolv har redan bestigits.

Om spelaren väljer att stanna så placerar spelaren sina spelmarkörer där klättrarna befann sig. Fanns det en basstation på klättrarens led så flyttas den upp.
 

Blå stannar och placerar ut basstationer.

En topp räknas inte som nådd förrän spelaren valt att stanna och slagit basläger på toppen.
 

Gul når sin tredje topp, väljer att stanna och vinner spelet.