Navigering:
Beskrivning
Youtube
Övriga länkar
Regler
Beskrivning
Två lag tävlar om att hitta alla sina spioner först. Spionmästaren ger en ledtråd med ett ord som kan leda till ett eller flera kodord för spioner på fältet. Men var försiktig för om ert lag stöter på lönnmördaren så är allt förlorat.
Snabbspelat och lätt att förklara regler till detta spel.
Youtube
Svenska
Lär dig spela
WorldofBoardGames.com
Engelska
Övriga länkar
Svenska
Engelska
Regler
Förberedelser
Dela upp spelarna i två lag vid fyra eller fler spelare. Vid två eller tre spelare så är alla i samma lag. Vid tre spelare så är det också möjligt att låta en spelare agera fältagent till de två andra spelarna som då tävlar mot varandra.
Varje lag utser en mästerspion, resterande spelare är fältagenter. Mästerspionerna bör sitta på samma sida av spelbordet och resterande spelare är placerade så de ej ser nyckelkortet.
Slumpa ut 25 kort och placera dem i fem rader och fem kolumner på mitten av spelbordet.
Mästerspionerna dra gemensamt ett nyckelkort som visar vilka kodord som gäller för respektive lag. Placera den i hållaren och visa inte för de andra spelarna.
Blå rutor på nyckelkortet skall det blå laget lista ut, röda rutor för det röda laget. Beigea rutor är neutrala och den svarta är lönnmördaren.
Färgen på nyckelkortets ram anger vilket lag som börjar.
Mål
För att vinna så skall laget hitta alla kodord som nyckelkortet anger i lagets färg. Laget som börjar skall hitta ett kodord extra.
Begränsningar
Gissar något lag på lönnmördaren så vinner det andra laget direkt. Gissar något lag på en beige neutral ruta så går turen direkt över till det andra laget.
Ett lag får gissa på det antal som mästerspionen anger i sin ledtråd plus en extra gissning.
Ett lag måste minst göra en gissning.
Ordet som används i en ledtråd måste vara ett ensamt ord och får ej innehålla ett ord som är synligt bland kodorden. en ledtråd får ej enbart bestå av en bokstav.
Spelomgång
Mästerspionerna turas om att ge ledtrådar. en ledtråd innehåller ett ord och ett antal. ordet skall matcha en eller flera kodord och antalet är hur många matchningar mästerspionen tänker på. Laget skall sedan peka ut de kodord som de tror matchar ledtråden. Är det rätt så placerar mästerspionen en bricka i lagets färg över kodordet och laget får gissa vidare. är det fel så placerar mästerspionen en bricka som motsvarar rutan på nyckelkortet. Om det är en neutral bricka eller en bricka i motståndarlagets färg så går turen direkt över till det andra laget. Är det Lönnmlrdarens bricka så är spelet slut och motståndarlaget har vunnit.