Brädspelstips: Patchwork

Patchwork
Utgivningsår:
Designer:
Spelare:
Ålder:
Speltid: ,
Patchwork är ett spel för två spelare där man tävlar om att göra ett så bra lapptäcke som möjligt. Runt spelplanen ligger det tetrisliknande brickor som motsvarar tygbitar, dessa man kan placera på sin spelarbricka för att göra sitt lapptäcke. På en spelares tur så får man välja en av de tre nästkommande brickorna efter markören

Navigering:
Beskrivning
Youtube
Övriga länkar
Regler
 

Beskrivning

 
Patchwork är ett spel för två spelare där man tävlar om att göra ett så bra lapptäcke som möjligt.
 
Runt spelplanen ligger det tetrisliknande brickor som motsvarar tygbitar, dessa man kan placera på sin spelarbricka för att göra sitt lapptäcke. På en spelares tur så får man välja en av de tre nästkommande brickorna efter markören
 
Varje bit som sys fast på lapptäcket kostar antingen knappar, tid eller båda. tiden symboliseras av en spelarmarkör som flyttas på ett spelbräde mellan spelarna.
Knappar förtjänas genom att vissa tygbitar ger inkomst alternativt så väljer man att flytta fram spelarmarkören i mitten och placeras sig ett steg framför motspelaren. spelaren får knappar motsvarandes antal steg spelarmarkören flyttades.
 
När alla spelare är i mål så får de en poäng per knapp de har, sedan förlorar man en poäng per ruta på spelarbrädet som ej är täckt. Spelaren med mest poäng har vunnit.
 

Spelkomponenter.

Youtube

 

Svenska

Lär dig spela

 

Engelska

 

Övriga länkar

 

Svenska

 

Engelska

BoardGameGeek
 

Regler

 

Förberedelser

Dela ut ett spelarbräde till vardera spelare. Placera alla knappar och 7×7 markören så att båda spelarna når dem.
Placera ut det gemensamma spelarbrädet i mitten.
Placera spelarmarkörerna på startpositionen. Placera singeltygbitarna på dess positioner på spelplanen.
Placera ut alla tygbitar i en cirkel runtom spelplanen.
Hitta den minsta tygbiten märkt med två knappar och ett i tid.
Placera den neutrala spelpjäsen mellan denna tygbit och nästa bricka medurs. Detta är startpositionen för den neutrala spelpjäsen.
 

 

Mål

Spelarnas slutpoäng är antalet knappar de samlat på sig minus 2 för varje ruta de ej täckt över på sitt lapptäcke. Högst poäng vinner. Vid lika så vinner den spelare som kom till slutet av spelplanen först.
 

38 knappar – 8 för tomma rutor ger 30 poäng.

Begränsningar

Enbart de tre tygbitar tygbitarna efter den neutrala spelpjäsen kan köpas. Har en spelare inte råd eller de tre tygbitarna går ej att placera på spelarbrädet utan att sticka ut så får ej spelaren köpa brickor denna runda och måste därmed välja att flytta tidsmarkör och inkassera brickor.
 

Spelomgång

Spelaren vars spelarmarkör befinner sig sist får utföra ett drag.
Spelaren kan välja mellan att Flytta tidsmarkören och inkassera knappar eller köpa en tygbit och placera den på spelarbrädet.
 
Väljer spelaren att flytta tidsmarkören och inkassera knappar så placeras spelarens spelarmarkör framför den andra spelarens markör. antalet steg som spelarmarkören går betalas ut som knappar. Om en knapp passeras på spelbrädet så betalas det ut inkomst. inkomsten bygger på antalet knappas som finns på spelarbrädet. Om en singeltygbit passeras så får spelaren placera den på valfritt ställe på sin spelplan.
 
Väljer spelaren att köpa en tygbit och placeras den på spelarbrädet så väljer spelaren en tygbit som är ett till tre steg från den neutrala markören. Betalar antalet knappar som visas på prislappen. Placerar tygbiten på valrfitt ställe på spelarbrickan. därefter så betalas tiden som står på tygbiten genom att flytta spelarmarkören på spelplanen lika många steg som kostnaden i tid. passeras en knapp på spelarbrickan så får spelaren inkomst som ovan. samma gäller för singeltygbitar.

När båda spelarna nått den innersta rutan så räknas poängen ihop.