Brädspelstips: Super-Skill Pinball: 4-Cade

Super-Skill Pinball: 4-Cade
Utgivningsår:
Kategori:
Spelare: , , ,
Ålder:
Speltid:
Utmana dina vänner på flipper i detta "Roll & write" spel.

Navigering:
Beskrivning
Youtube
Övriga länkar
 

Beskrivning

Super-Skill Pinball: 4-cade är ett ”Roll & Write” spel som simulerar ett flipperspel. Spelet innehåller fyra olika flipperbanor för upptill fyra spelare samtidigt. Varje runda så slås två tärningar och spelarna väljer en av dessa för att styra sin kula på flipperspelet. Likt verkligheten så skjuter man upp kulan och den rullar därefter neråt.
 

Spelen på de första två arken, framsida och baksida.

Spelen på andra två arken, framsida och baksida.

Flipperkulor, Whiteboard markörer för fyra spelare och två tärningar.

Så fort en kula träffar ett objekt med en stjärna så får spelaren fylla i en stjärna på poängbrädet. Har stjärnan ett värde i sig så fylls det i lika många stjärnor på poängbrädet.
 

Spelet börjar med att alla spelare kryssar i ”Round 1” och placerar en kula under start längst upp till höger.
 

Därefter så slår en spelare de två tärningarna och alla spelare väljer en valör på någon av tärningarna. Därefter så flyttas kulan till en ruta där den valda valören kan strykas över.
 

Nästa spelare slår därefter tärningarna och återigen så får alla spelarna välja en varsin valör som finns på tärningarna. Därefter så förflyttas kulan ner ett fält om den inte kan fortsätta vara i samma fält.
 

Den översta zonen innehåller Pariserhjul, så fort en spelare fyllt i alla tre fält så får spelaren rita en cirkel i ett värde under ”Skill Shot” till vänster” och sedan sudda ut de tre fälten så att det blir möjligt att fylla dem igen. Spelaren kan när som helst sudda ut ett värde på ”Skill Shot” och använda den istället för ett tärningsvärde.
 

Andra zonen innehåller bumprar, Kulan kan studsa runt mellan dessa bumprar så länge en av tärningarna matchar nästa bumper som den lila pilen pekar mot. Varje träff på en bumper ger ett poäng, detta fylls i på det övre arket. på riktigt flipper så är det bumprarna som får bollen att studsa runt.
 

Den andra zonen innehåller också ”Feat of strength” vilken enbart kan nås genom den röda flippern. Första gången så måste den träffas med en etta, därefter en tvåa osv. ”Feat of strength” ger poäng enligt stjärnorna bredvid valören som träffas. När hela är ifylld så suddas alla markeringar ut och det krävs en etta igen för att fortsätta. Efter att en kula träffat ”Feat of strength” så faller den ner i en av zonerna under.
 

Den tredje zonen innehåller ”Drop targets”, vilket i verklig flipper är brickor som försvinner från banan när de träffas och oftast återställs när alla ”Drop targets” av samma typ är nere. ”Drop targets” finns som gula och som röda, när en av färgerna är helt ifylld så så får spelaren kryssa i en av bonusarna och sedan sudda ut det som markerats på ”Drop-targets” i samma färg så att de är tillgängliga att träffa igen.
 
Vid ”MULTIBALL” så placeras den andra kulan vid startpositionen och spelaren måste nu använda båda valörerna på tärningarna, en för varje boll. Om en ”Skill shot” aktiveras av den första kulan så kan den användas på den andra kulan. Så fort en eller båda kulorna är ute ur spel så slutar multiball. Så länge multiball är aktiv så ger alla träffar dubbelt så många poäng.
Vid ”FLIPPER PASS” så markeras först rutan och därefter cirkeln. Båda flipprarna kan därefter användas för både gula och röda tärningar. Effekten varar tills rundan är slut och då suddas markeringen på cirkeln ut.
”OUTLANE” fylls i likt ”FLIPPER PASS”, på den nedersta zonen så blir extra poängen tillgängliga så länge ”OUTLANE” är aktiv.
”BUMPERS” fylls i likt ”FLIPPER PASS”, så länge ”BUMPERS” är aktiv så är varje träff på bumprarna i den andra zonen värt två poäng istället för ett poäng. Bumprarna kan nu också träffas motsols genom att både vit och lila pil är aktiva riktningar.
”FILL 2 FEAT OF STRENGTH SPACES” gör att de två nedersta ofyllda fälten i ”FEAT OF STRENGTH” fylls i och spelaren får poängen för dessa fält.
Spelaren kan istället för att fylla i en av effekterna också välja motsvarande oändlighetsfält som ger poäng. Dessa kan användas flera gånger och markeras ej.
 

Nedersta zonen innehåller flipprarna, en röd och en gul. När spelaren kommer in i denna zonen så matchar spelaren ett fält med en av valörerna på tärningarna. Om hamnar på en flipper så kommer den att skjutas upp längs banan igen. Röd flipper kan träffa röda och vita tärningar. Gul flipper kan träffa gula och vita tärningar. Träffas en av de yttersta så är kulan ur spel och rundan över för spelaren. Spelaren kryssar då i fältet för ”Round 2” och placerar en ny kula uppe till höger. Vid flera spelare så kan spelarna vara inne i olika rundor vid samma tillfälle beroende på vilka val som har gjorts.
 

Skulle en spelare vid något tillfälle inte lyckas matcha mot ett ej ifyllt fält i någon av zonerna under kulan så är kulan också ur spel.
 
Spelarna kan vid upptill tre tillfällen under spelets gång justera tärningsvärdet genom ”NUDGE”. Spelaren kryssar först i en av boxarna vid ”NUDGE” och väljer därefter den valör som behövs och skriver ner mellanskillnaden mellan den nya valören och värdet på den tärning som är närmst i ”NUDGE” fältet. Om skillnaden mellan tärningarna på det nästkommande slaget är mindre än värdet som står i ”NUDGE” så blir det tilt, dvs kulan hamnar ur spel för att spelaren knuffade till banan för hårt. är mellanskillnaden lika eller högre så är kulan fortfarande i spel och spelaren kan då sudda ut värdet i ”NUDGE”
 

Youtube

 

Svenska

 

Engelska

 

Övriga länkar

 

Svenska

 

Engelska

BoardGameGeek
 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.