Brädspelstips: Sushi Go!

Sushi Go!
Utgivningsår:
Kategori:
Spelare: , , ,
Ålder:
Speltid:
Plocka på dig de finaste sushi bitarna från det löpande bandet.

Navigering:
Beskrivning
Youtube
Övriga länkar
 

Beskrivning

Sushi Go! är ett kortspel där spelarna skall försöka samla på sig så mycket poäng som möjligt under tre spelrundor. Spelet efterliknar en typ av japansk restaurang med löpande band, där gäster kan själva plocka tallrikar med mat som glider förbi. Detta genom att spelarna väljer ett kort från handen och skickar sedan vidare korten till nästa spelare. Detta fortsätter tills alla kort har blivit valda.
 
En runda startar med att ett antal kort ges ut till varje spelare. (två spelare tio kort, tre spelare nio kort, fyra spelare åtta kort, fem spelare sju kort.) Draghögen placeras därefter i mitten av bordet.
 

Därefter så väljer varje spelare ett kort att behålla och resterande kort lämnas till spelaren till vänster. Alla spelare visar sitt kort samtidigt och spelar ut det framför sig.
 

Detta upprepar sig tills att det bara finns ett kort kvar att välja och denna spelas direkt ner.
 

När första rundan är slut så räknas poängen ihop och en ny runda påbörjas. vid slutet på runda tre så räknas all poängen ihop.

De olika korten ger poäng på olika sätt och det finns kort med specialeffekter.
 

MAKI ROLL ger sex poäng till spelaren som har totalt mest MAKI ROLL ikoner. Vid lika så delas de sex poängen jämnt över dessa spelare, näst mest ger inga poäng i detta läget. Spelaren som har näst mest MAKI ROLL ikoner för tre poäng. Vid lika så delas poängen jämnt här med.
 
WASABI multiplicerar nästa nigirin som spelas ner efter att WASABI spelats ner, Nigirin placeras ovanpå WASABI för att visa detta. EGG NIGIR blir värt tre tillsammans med WASABI, SALMON NIGIR blir värt sex OCH SQUID NIGIRI blir värt nio poäng. Spelas dessa ner utan WASABI så är de bara värda sitt tryckta poäng.
 
SASHIMI är värda tio poäng för var tredje SASHIMI som en spelare har nedspelat.
 
TEMPURA är värda fem poäng för var varje par TEMPURA som en spelare har nedspelat.
 
DUMPLING får poäng för det totala antalet DUMPLING kort som en spelare har spelat ner.
 
PUDDING sparas i en egen hög hos varje spelare och räknas först vid slutet på runda tre, spelaren med mest PUDDING får sex poäng och spelaren med minst antal PUDDING kort får minus sex poäng. Är det lika vid någon av dem så delar spelarna jämnt på plus respektive minuspoängen det rör sig om.
 
CHOPSTICKS är ej värda några poäng men har en specialfunktion istället. Den spelas ner som normalt, men i kommande turer så kan den användas för att ta två kort från en hand istället för bara en. Spelaren som vill använda kortet säger ”Sushi Go!” och väljer två kort från handen och tar upp det utspelade CHOPSTICKS kortet på handen istället. Därefter så skickas korten vidare.
 
Spelaren med mest poäng i slutet vinner.

Youtube

 

Svenska

WorldofBoardGames.com

 

Engelska

 

Övriga länkar

 

Svenska

Board Game Arena
 

Engelska

BoardGameGeek
 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.